Вперше в Києві буде представлено колекцію брошок 1910-1970-х років
3 — 28 лютого 2021 року
Національний художній музей України
Дім Високого ювелірного мистецтва Van Cleef & Arpels, заснований 1906 року, презентує виставку «Art of Clip» (3-28 лютого 2021 р.), в рамках якої вперше у Києві буде продемонстровано унікальну колекцію брошок Дому, котра налічує понад 80 виробів періоду 1910-1970 років. Ця експозиція, котра висвітлює спадщину Дому, дозволить простежити розвиток декоративного мистецтва і моди XX століття.
Протягом кількох десятиріч Дім Van Cleef & Arpels здобув усесвітнє визнання. Його знакові витвори, серед яких створене 1968 року довге кольє Alhambra та емоційно забарвлена колекція Pierres de Caractère з коштовного каміння, а також секрети майстрів Mains d’Or – фахівців майстерень Дому Van Cleef & Arpels – започаткували заворожуючі ювелірні та годинникові колекції.
Брошка — прикраса для будь-якого вбрання
Являючи собою практичні аксесуари, брошки також втілюють секрети майстерності та демонструють різноманітні ювелірні техніки різних періодів. Ці ювелірні прикраси відображають у собі всі ті напрямки в мистецтві, котрі лишили беззаперечний слід у художній спадщині Заходу та Сходу: ар-деко, абстракціонізм, орієнталізм, оптичне мистецтво…
Брошки з кріпленням у вигляді однієї або двох шпильок передбачали численні варіанти їх носіння, визначаючи стиль одягу та манеру поведінки. Вони втілювали в собі віяння моди або зміни у суспільстві. Найчастіше брошки носили на відкладному комірі або в ділянці декольте плаття, ними також прикрашалися паски або застібки дорогоцінного несесера Minaudière, а найвідважніші модниці доповнювали брошками черевички та зачіску.
Ці звичні, але такі виразні коштовні аксесуари стали улюбленими прикрасами, котрі дами зберігали та передавали своїм донькам.
1910–1920-ті роки
Стиль ар-деко, який отримав свою назву завдяки Міжнародній виставці сучасних декоративних та промислових мистецтв 1925 року в Парижі, переживав на той час період розквіту. Такий далекий від натуралістичної пишноти ар-нуво та мудрованості стилю «гірлянд», популярного у Прекрасну епоху, стиль ар-деко вирізнявся насиченістю кольорів та сміливими сполученнями матеріалів. На Паризькій виставці Дім Van Cleef & Arpels було нагороджено Гран-прі за браслет і брошку Roses з рубінами у вигляді кабошонів з полірованим верхом, зі смарагдами та діамантами.
Прикраси, створені Домом у цей період, яскраво контрастували з геометричним стилем, котрий перебував під впливом домінуючого на той час кубізму. Типовими прикрасами середини 1920-х років були брошки у формі птахів (колібрі, райські птахи) та комах (бджоли, бабки), вироблені з платини та діамантів. Їх закріплювали на капелюшках, носили на плечах, поясах або шаликах.
У той час Європу сколихнуло знайомство з культурами екзотичних країн: відкриття усипальниці Тутанхамона у 1922 році зродило бум єгиптоманії у декоративно-ужитковому мистецтві, а камені зі скарбів індійських магараджів осяяли своїм блиском ювелірні вироби, котрі народжувалися у стінах майстерень на Вандомській площі. Дім Van Cleef & Arpels так само не встояв перед чарівною пишнотою індійських барв та форм.
Цю брош з колекції Van Cleef & Arpels Collection було створено 1924 року. Ювелірні вироби, навіяні культурою Стародавнього Єгипту, були на піку моди у 1920-х роках. Створені у період 1922-1925 років, ці прикраси відображали нечуване зацікавлення відкритою Лордом Карнарвоном у 1922 році усипальницею Тутанхамона. На Дім Van Cleef & Arpels також справили вплив археологічні знахідки з Єгипту: декоративні елементи у вигляді лотосів, скарабеїв, ієрогліфів, сфінксів і сцен відправи ритуалів та урочистостей стали улюбленими у творчості Дому. Переважна частина цих прикрас – браслети та брошки, як, наприклад, ця барвиста дорогоцінна брошка. Подібні ювелірні прикраси в єгипетському стилі користуються надзвичайно високим попитом серед колекціонерів та поціновувачів…
1930-ті роки
У 1930-х роках важливим джерелом натхнення в ювелірному мистецтві став світ Високої моди. На художніх полотнах, починаючи з епохи Відродження, зображувалися французькі королі та королеви у шатах, оздоблених ювелірними прикрасами, створеними під враженням від текстури найрізноманітніших тканин. З дня заснування Дому Van Cleef & Arpels його майстрів надихали ці шедеври і їх неповторна французька витонченість. Типові брошки того часу мали форму стилізованих стрічок, різноманітних завитків, закручених орнаментів, віял та бантів. Вони були всуціль всипані діамантами, сяйво яких підкреслювалося насиченим кольором рубінів або сапфірів. Завдяки платиновій оправі вони були порівняно легкими, тому їх сміливо кріпили на повітряні вишукані тканини, з яких тогочасні кутюр’є так полюбляли створювати вечірнє вбрання.
У 1930-х роках — у період інтенсивних досліджень та розробок – Дім упровадив низку суттєвих іновацій. У 1933 році було зареєстровано патент на техніку закріплення «Невидима оправа»™, яка дозволяла приховати метал, вигідно подаючи кольорові коштовні камені.
Техніка закріплення «Невидима оправа» залишається знаковою характеристикою стилю Van Cleef & Arpels. Секрет цієї техніки полягає в індивідуальному закріпленні кожного окремого каменю на спеціальних напрямних із золота. Найчастіше ця техніка застосовується для закріплення рубінів, а також смарагдів та сапфірів. Після багатогодинної процедури огранювання камені повністю вкривають поверхню прикраси, демонструючи розкішне оксамитове сяйво. Створюється враження, ніби готовий виріб прикрашено ніяк не закріпленими каменями. Розроблені Домом унікальні типи закріплення – «Невидима оправа», «Невидима оправа Navette» та «Невидима оправа Vitrail» – дозволяють максимально розкрити красу каменів, у той час, коли коштовний метал приховано від очей. Вони дозволяють підкреслити виразний колір каменю, його об’ємну форму та створити ефект руху.
Близько 1935 року стиль Дому Van Cleef & Arpels змінився: панування білого металу та платини добігло кінця. У моду повернулося жовте золото, яке пасувало як до денного, так і до вечірнього вбрання.
У 1938 році Дім створив інноваційну прикрасу PassePartout. Основу його дизайну становить система металевих напрямних, прихованих декоративними елементами у вигляді квітів. Конструкція дозволяє з легкістю трансформувати прикрасу, проводячи трубчастий золотий ланцюжок через ці кріплення, і носити її як кольє з декоративним вузлом, коротке кольє-чокер, довге вечірнє кольє, браслет або пояс. Дві квітки, інкрустовані рубінами, сапфірами та діамантами можна носити окремо як брошки.
Картка виробу із зображенням броші Bouquet, 1938 р. Архіви Van Cleef & Arpels
1940-ві роки
У 1945 році, реагуючи на аскетизм тієї суворої епохи, французькі кутюр’є повернули до модних образів жіночність та елегантність. Дамам подобалися жіночні силуети, вони із задоволенням носили вечірні сукні, прикрашені вишивкою, а також діамантові брошки та кольє, котрі підкреслювали глибоке декольте. Протягом усього десятиліття природа та Висока мода продовжували надихати майстрів Дому Van Cleef & Arpels на створення рельєфних прикрас у формі букетів з жовтого золота і строкатих пташок.
У той самий період у США з’являються жіночні брошки у вигляді фігурок балерин та фей. Для клієнтів Дому вони стають символами щастя та безтурботності. Оздоблені діамантами і часто доповнені рубінами, сапфірами та смарагдами, ці граційні створіння втілювали елегантність і рух, котрі передавалися їхніми невагомими крильцями та грайливими позами. Не дивно, що ці ювелірні шедеври являють собою справжню рідкість і так високо цінуються колекціонерами..
Традиційний мотив прикрас Van Cleef & Arpels того часу – вузли. Прості чи складні, вони завжди виглядають ефектно, створюючи незабутню гру світла та фактур на прозорих тканинах. У вправних руках ювелірів Van Cleef & Arpels золото перетворюється на вишукане і тонке мереживо, створюючи ефект оптичної ілюзії. Дім також виробляв тривимірні дамські сумочки, прикраси з орнаментом, котрий імітує стрічки, тасьму, блискітки, сітки та вишивку
1950-ті роки
У цей період стиль брошок зазнає впливу Високої моди кінця 1940-х років і натуралізму. Вдень дами носили брошки у формі переплетених ниток, з крученими орнаментами, з ажурними мереживними візерунками та у вигляді перекручених джгутів, укладених у золоту оправу. Увечері ж надягали брошки з цілими каскадами діамантів – це знакова прикмета 1950-х років – та брошки-букети зі сапфірами та рубінами (брошки Fern). Після Другої світової війни і протягом усього наступного десятиліття у вищому товаристві набули популярності коктейльні заходи, гала-вечері та бали. Дами сяяли на них у своїх прикрасах, створених у техніці «Невидима оправа».
У 1954 році Дім Van Cleef & Arpels випустив колекцію з удавано простих і зручних прикрас. Це був свого роду незвичний бестіарій: фігурки дуже кумедних, грайливих тварин. Яскрава колекція коштовних шедеврів негайно здобула визнання в усьому світі, особливо у Японії. Брошки зі зображеннями білок, слонів, качок, жирафів, черепах, птахів, тигрів, левів були виготовлені з золота й прикрашені коштовними та кольоровими ювелірними каменями: коралом, бірюзою, агатом, оніксом, лазуритом, аметистом та перламутром. Ці брошки припали до душі багатьом знаним жінкам того часу.
1960-1970-ті роки
Цей період позначено вагомим впливом перської та китайської культур: Дім створював довгі кольє, доповнені знімними підвісками у формі фігурок драконів, левів та Будди. Археологічні дослідження у Центральній та Південній Америці, а також розвиток туризму викликали інтерес до доколумбової цивілізації та культури майя. Ці чинники визначили моделі та кольорові рішення, характерні для брошок того часу, як, наприклад, ця брошка у вигляді мексиканської маски, виконана з жовтого золота з кварцем. Дизайн брошок, котрі з’явилися протягом цих десятиріч, переважно навіяний культурою Індії, куди Клод Арпельс вирушив «на полювання за скарбами» з метою знайти надзвичайні камені та зустрітися з магараджами. Там він особисто познайомився з магараджею Реви і придбав прикраси з його скарбниці, щоб використовувати їх в своїх сучасних витворах.
Кольє Barquerolles Lion Елізабет Тейлор отримала у подарунок від Річарда Бертона 1971 року з нагоди народження її першого онука, тому пара дала прикрасі відповідне прізвисько: «Бабусине кольє». Пристрасна історія кохання цих двох голлівудських кумирів супроводжувалася чималою кількістю надзвичайних коштовностей, подібних до цього ювелірного виробу. Нині кольє Barquerolles Lion, котре було частиною приватної колекції Елізабет Тейлор, зберігається у колекції Дому Van Cleef & Arpels. Дизайн кольє, на створення якого майстрів надихнули венеційські дверні молотки, являє собою стилізовану голову лева, його сяючу гриву створено за допомогою декількох десятків елементів у формі мініатюрних ґондол, зв’язаних між собою за допомогою системи ланцюжків, що забезпечує виробу надзвичайну гнучкість. Цю прикрасу можна трансформувати у два браслети, брошку у вигляді лев’ячої голови зі смарагдовими очима та у підвіску, що складається з подвійного кільця.
Кольє Barquerolles Lion, 1971 р. Трансформується у два браслети, брош та підвіску Жовте золото, смарагди, діаманти Ентоні Фальконе © Van Cleef & Arpels SA
Виставка Van Cleef & Arpels «Art of Clip»
Дати проведення: 3 – 28 лютого 2021 року
Час роботи:
Середа, четвер, неділя – з 10:00 до 18:00
П’ятниця – з 12:00 до 20:00
Субота – з 11:00 до 19:00
Понеділок, вівторок – вихідні дні
Місце проведення: Національний художній музей України