Багатство духовної культури українського народу висвітлюється у найрізноманітніших формах, у тому числі в системі народних свят. Цікаво, що історія більшості з них є продовженням традицій, що виникли дуже давно. Особливо показовим є поєднання тих, що прийшли до нас з язичницьких епох з тими, що виникли вже після хрещення Київської Русі. Дохристиянські звичаї гармонійно переплелися з релігійними, утворивши обряди, які ми маємо на сьогодні. Втім, мудрість предків могла загубитися в глибині століть, якби не наші берегині…
…Всюди ще лежав сніг, а господині вже виходили до воріт – «виглядати весну…»
У лютому, на СТРІТЕННЯ, придивлялися до погоди, намагаючись вгадати характер майбутньої весни. Якщо прогноз був невтішним, з нетерпінням чекали першої грози, аби священні Вогонь і Вода, очистивши і напоївши Землю, повернули їй життєдайну силу. На Небеса сподівалися, але і самі не сиділи, склавши руки. «На бога надійся, та й сам граків (ґав) не лови!» – йдеться в українській приказці. Вони і не ловили, навпаки – готувалися зустрічати пірнатих гостей – бажаних і добрих.
ОБЕРТІННЯ – вважалося, що в цей день «птахи обертаються до гнізда, діти – до хліба, а чоловіки – до жінок»… У народному календарі була ціла низка «пташиних свят»: «жайворонки» «сорочини», «ластівки», «лелечини», «солов’їній великдень»… Матері випікали з прісного тіста печиво у вигляді зворушливих пташок, і діти носилися з ними вулицями, закликаючи голосистих друзів на рідні земелькі. Люди вірили, що в образі птахів з раю прилітають душі померлих, щоб оберігати родичів, що живуть на землі, звідси й таке шанобливе до них ставлення. Особливою любов’ю в народі користувалися солов’ї, лелеки і ластівки…
На «ЯВДОХУ» жінки вмивали своїх дітей талою водою – щоб ніяка хвороба не пристала. Дівчата воліли вмиватися в цей день молоком – «щоб прояснілося личко». Тим більше, що в цей час вже відкривався сезон розваг: «веселки», «гаївки», «гагілки», «ягівки»… в кожному куточку України – своя назва. Молодь підіймалася на пагорби, бажаючи бути ближче до Сонця: співали веснянки, шуміли, перегукувалися, свистіли, наслідуючи спів пташок – допомагаючи Весні розбудити Землю.
На «СОРОЧИНИ» дівчата варили 40 вареників з маком і пригощали хлопців – «щоб мороз любисток не побив». У цей день корисно було відшукати кущик рясту і босоніж по ньому пройтися – це робили практично всі; особливо люди похилого віку та немічні прагнули вчинити ритуал «на життя», супроводжуваний «магічним» замовлянням: «Топчу, топчу ряст, ряст, Бог здоров’я дасть, дасть. Ще буду топтаті, Щоб тій рік діждаті ». В регіонах, де рясту не було, знаходили первоцвіт або сон-траву. До речі, недоброзичливо вимовлена фраза «Щоб ти рясту не топтав» вважалася за прокляття…
На БЛАГОВІЩЕННЯ дівчата вже не закликали, а віталі весну, і робили це надзвичайно красиво. Святково вбравшись, вони «виводили» свій перший весняний хоровод «Кривий танець»: взявшись за руки, тягнулися невичерпним струмочком «то в гору, то в долину, то в ружу, то в калину…»
Про те, що попереду ВЕЛИКДЕНЬ, пані-господині, звичайно ж, пам’ятали і старанно до нього готувалися, а останній перед довготривалим постом тиждень намагалися провести якомога веселіше. Відзначали… ні, не російську Блиноїдку-Об’їдуху-Кривошійку-Бояриню-Масляну, з її хвацькими крижаними гірками, агресивними кулачними бійками і млинцями з ікрою, а багате образно-символічними обрядами, веселими розіграшами, щирими побажаннями і традиційними молочно-мучними стравами дійство, яке сотні років тому вигадали наші дотепні предки.
КОЛОДІЙ – спочатку це свято займало в календарі окрему позицію і видзначалося між лютим і березнем, але згодом під знаком Сонце-Божича, відповідального за розкручування «Сонячного Кола», почали проходити українські масниці (інші назви – Масляна, Масляниця, Сирна неділя, Пущення)…
Отже, Коло – діє, Сонце піднімається все вище і вище, випромінює світло і тепло, які перетворюються в серцях людей в енергію любові.
«У ці колодійські дні розгортається парності сила. Хлопці й дівчата вибирають собі пару під виголос: «Колодій пару шукає, серце з серцем єднає!» Парубки мають його сонячну ознаку – вербову колодочку з двома навкісними хрестами на червоній стрічці, складеній у вигляді квітки. Разом із мережаною хустинкою дівчина чіпляє її на груди своєму милому.
Єднання молодих сердець відбувається як поетичне дійство. Старший парубок накликає меншого брата і вручає йому пучок стрілочок – молодецтво його. Старша дівчина відповідно накликає молодшу сестрицю і надіває на її голову віночок, щоб вона у цьому році своєї неділі діждала і під вінець стала. Від Колодія на всіх гулянках хлопець із дівчиною мають бути разом. Якщо ж вони за це річне коло не одружаться, то на наступне свято Колодія жінки йому, як невдалому парубкові, чіпляють колодку. Позбутися він її міг тільки за могорич – викуп у батьківській хаті». (Вадим Мицик, дослідник старовини, директор Тальнівського музею історії хліборобства).
На ВЕЛИКДЕНЬ гра «дарування – віддавання колодки» в деяких місцевостях мала продовження: дівчина підносила своєму обранцеві кілька писанок у вишитій хустинці, за що хлопець «наймав» їй на свято танок, тобто замовляв музику.
В той час як дівчата з парубками розважалися на гаївках, у матусь і бабусь були свої невідкладні справи. У понеділок вони збиралися в корчмі і розігрували виставу: загорнувши в полотнину поліно, макогін або качалку, вигукували: «Щось наш Колодка (Колодій) слабенький народився. Несіть мерщій подарунки!» Одразу ж навколо сповитої ляльки, що лежала посеред столу, розкладалися обрядові страви: ніжні, пузаті, присмачені ароматним вершковим маслом варенички та печені пироги з сиром, свіженька сметана, ароматні млинці з пшенично-гречаного борошна, з’являлася і пляшка з наливочкою… відзначаючи день народження, жінки від душі веселилися, співали. У вівторок вони поверталися до корчми – відзначали «похрестини» Колодайки, в четвер він у них «помирав», в п’ятницю його «ховали», в суботу «оплакували»… при цьому вареники і наливочка не переводилися, бо якщо якийсь чоловік на свою біду забрідав до корчми, йому одразу ж намагалися причепити до ноги заздалегідь припасену величезну колоду; бідоласі доводилося розщедрюватися. А в неділю невтомні жінки всією чесною компанією «волочили колодку» – ходили по домівках і з жартами-примовками здійснювали «ритуал громадського осуду». У підсумку – парубки та дівчата, що зволікали із створенням власних родин, а також батьки, що не спромоглися одружити своїх дітей, опинялися з «колодками» за поясом або на руках. Ось такі самобутні рецепти продовження роду і збереження українського народу заповіли нам… навіть не прадіди, а прабабусі.
СВЯТКОВИЙ КАЛЕНДАР. ВЕСНА-2016
Дата (за нов./ст. ст.) Язичницькі/народні Християнські
07.03 (23.02) Колодій, Масниці Сирна седмиця
08.03 (25.02) Обертіння Обретіння чесн.глави Йоана Предтечі
14.03 (01.03) Явдоха, Явдоня Св. прпмчц. Євдокії
22.03 (09.03) Сорочини (пташині свята) Сорок святих мучеників
07.04 (25.03) Благовіщення Матері-Землі Благовіщення прсв. Богородиці
24.04 (11.04) Вербіє, вербиця Вхід Господній в Єрусалим
01.05 (18.04) ВЕЛИКДЕНЬ Дажбожий ВОСКРЕСІННЯ Христове, Пасха
06.05 (23.04) Ярило, Юріїв день Св. влкмч. Юрія (Георгія) побідоносця
19.06 (06.05) Русалії, «Зелені свята» Прсвт. Трійці (П’ятдесятниця)
ТІЛЬКИ ВАМ ВИЗНАЧАТИ, ЩО І ЯК СВЯТКУВАТИ! ☺
Текст: Інна Букреєва
Больше статей из рубрики «Украина уникальная»: